Jelenlegi hely

Íme, három hatásos alapanyag megfázás és influenza ellen

Csak természetesen! 

Az egész ország influenzában vagy megfázásban szenved. Tömjük magunkat vitaminokkal, gyógyszerekkel, antibiotikumokkal a gyors gyógyulás reményében. Mindeközben hajlamosak vagyunk elfeledkezni a környezetünkben lévő természetes gyógyszerekről, amihez elegendő sokszor csak a kamránkban körbe nézni: mindenkinél van otthon fokhagyma, vöröshagyma, és talán kakukkfű is. Azt mondják az orvosok, hogy a megfázást nem lehet meggyógyítani, azon túl kell jutni. De a gyógyulást lehet gyorsítani, több fronton is harcolhatunk a vírusok és bacilusok ellen.

Íme, három alapanyag, és sok izgalmas recept:

Variációk mézre

A méz antiszeptikus hatású, azaz baktériumölő, e mellett fájdalomcsillapító és köptető. Eredményesen használható makacs torok-, orr- vagy fülfertőzés ellen, néhány esetben hatásos, mint antibiotikum. Gyógyhatása azonban csak a jól kezelt méznek van, amely nem melegített, természetes eredetű.

Ne melegítsük 45 °C-nál magasabb hőfokra, mert magas hő hatására a méz – bizonyos összetevői lebomlása miatt – elveszíti gyógyító hatását.

Igaz, hogy nem mindenki szereti az ikrás – kikristályosodott cukor tartalmú – mézet, de keressük inkább a pozitívumait. A krémméz – mely kifejezetten divatossá vált az utóbbi években pl. Németországban, Ausztriában – a  kenyérről nem fog lefolyni.

Íme, néhány gyors mézes recept:

Gyömbér mézben: a lereszelt vagy hajszálvékonyra szelt friss gyömbért tegyük mézbe, hagyjuk egy kicsit állni, hogy az ízek összeérjenek. Ebből egy kiskanállal érdemes naponta fogyasztani.

Fokhagyma mézzel: a gerezdekre szedett, egy kicsit megroppantott fokhagymát tegyük egy zárható üvegbe, öntsük fel annyi mézzel, amennyi ellepi. Zárjuk le az üveget, hagyjuk alaposan összeérni. Influenza szezonban naponta fogyasztható.

Feketeretek szirup: vágjuk le egy fekete retek tetejét, vájjunk bele egy mélyedést kanállal, állítsuk egy szűkebb szájú pohárra. A mélyedést töltsük fel mézzel. A levágott résszel fedjük le, tegyük hűvös helyre, hagyjuk egy éjszakán át állni. Ebből a szirupból naponta háromszor együnk egy kanálnyit úgy, hogy folyamatosan pótoljuk benne a mézet.

Természetes légút-tisztító a konyhából

A frissen lereszelt torma antibakteriális hatású, a benne található izotiocianát nevű vegyület hatására kitisztulnak a hörgők, a légutak könnyebben megszabadulnak a váladéktól, csökken a
gyulladás. A különlegesebb ízek kedvelőinek a japán wasabit is érdemes kipróbálnia, ami még komolyabb tisztító hatással rendelkezik.

Aki a nyers tormát túl erősnek tartja, enyhítheti erejét ecettel, vagy majonézzel; tejszínes tormamártásként a főtt sertés- és marhahúsok mellett kiváló köret. Csípős mustárral keverve megbolondítja a virslit, felvágottakat.

A csírák sokat segíthetnek

Ami pár éve még reformétkezésnek tűnt, az mára már természetes lett. Válogathatunk a szupermarketekben a készre csomagolt csírák között. Persze a kevésbé lusták maguk termesztik otthon. Ahány növény, annyi csíra: zöldségfélék (brokkoli, retek, hagymafélék), fű- és lucernafélék (vöröshere, lucerna, repce), gabonafélék (pl. búza, zab, rozs), hüvelyesek (mungóbab, szójabab, zöldborsó) mind a tányérunkra kerülhetnek. Olyanok, mint a fűszerek, sokféle ízvilágot képviselnek: csípősek, lágyak vagy zöld ízűek. Magas a vitamintartalmuk, jelentős az aminosav-, az enzim-, az antioxidáns- és az ásványi anyag tartalmuk, ezáltal értékes tápanyagforrást jelentenek.

Nátha, megfázás esetén legajánlottabb a retekcsíra, lucernacsíra és búzacsíra. Ezek a leggyakoribb keverékek közé tartoznak a boltok polcának kínálatában.

A retekcsíra a természetes antibiotikumok közé tartozik. Hatékony vértisztító hatású. A szájüregben, arcüregben, orrunkban elpusztítja a kórokozókat, segíti a váladék, nyák eltávozását.

A lucernacsíra az összes vizsgált növény közül az egyik legteljesebb és legtáplálóbb, növeli a szervezet betegségekkel szembeni ellenállóképességét, főként a gyulladásos megbetegedésektől, segít megelőzni a kifáradást, a szervezet kimerülését.

A búzacsíra rengeteg jó tulajdonsága közül megfázás esetén legfontosabb gyulladásgátló, baktériumölő hatása, jó hurutoldó.

Felhasználásuk előtt fontos tudni, hogy a gabonák, olajos magvak, gyógynövények és fűfélék csíráit nyersen érdemes fogyasztani (pl. salátákba téve), míg a hüvelyesek csíráit (a bab-és borsócsírákat) párolva, főzve fogyasszuk, különben mérgező fehérjék maradhatnak bennük.

Nyersen rizs, tészta vagy zöldsalátába, szendvicsbe, joghurtba, kefirbe keverve fogyaszthatóak. A hőkezelést igénylő hüvelyesek csíráit átsütheted zöldségekhez, húsokhoz. Pirított tésztás, rizses, burgonyás ételek is készíthetőek együtt a csírákkal, csak a képzeleted szabhat határt a variációk végtelenségének.

Forrás: Debrecenimami

Fotó: doctoroz.com

Partnereink