Jelenlegi hely

Venni vagy nem venni? – Fogyasztói böjt Fekete pénteken

Hatalmas tömeg a plázákban, böngészés a webáruházakban, vásárlási láz, a konzumkultúra diadala vagy tudatos, minőségi élet, aminek a középpontjában nem a vásárlás áll? Tippek a fogyasztói böjtre és pénztárcabarát megoldásokra.

A reklámok üzenete számunkra, hogy azok vagyunk, amit fogyasztunk: amit megveszünk, megeszünk, felveszünk. De az értékünk, személyiségünk tényleg a fogyasztásunktól függ?

Minden év november utolsó péntekén tartják a nemzetközi "Ne vásárolj semmit" napot, ami felhívja a figyelmet a túlfogyasztás okozta környezeti és társadalmi problémákra. Évről évre egyre korábban indul el a karácsonyi vásárlásra ösztönző reklámfolyam. Ezen a napon azon is elgondolkodhatunk, hogy az advent a rohanásról, a drága ajándékok beszerzéséről vagy valami egészen másról szól…

A jelenlegi helyzetben az energiaválság, az infláció és egyéb nehézségek idején talán még aktuálisabb átgondolni a vásárlói döntéseinket. Valóban szükségünk mindenre, amit megvásárolunk?

Black Friday

A fekete péntek a hálaadást követő péntek elnevezése az Egyesült Államokban, amely ott néhány évtizede hagyományosan a karácsonyi bevásárlási szezon kezdete. A kifejezés 1966-ban keletkezett, használata 2009-re vált általánossá. Mivel a hálaadás az Egyesült Államokban november negyedik csütörtökére esik, a fekete péntek így november 23-29. között szokott lenni.

Az elnevezés használata Philadelphiából ered és a sűrű közlekedésre céloz. Első ismert megjelenésekor az 1965. évi fekete péntekre utalt: 1966. januárjában „Fekete péntek” nevet adta a Philadelphiai Rendőrség a hálaadást követő napnak.

A fekete péntekkel indul meg a karácsonyi bevásárlószezon, ami hatalmas dugókkal, a belvárosi boltokhoz siető vásárlók miatt tömött járdákkal jár. Újabban a kereskedők és a média inkább arra utal a kifejezéssel, hogy a kereskedők ekkor kezdenek a pirosból (a veszteség színe a könyvelésben) átmenni a feketébe (vagyis nyereséget termelni).

Napjainkban a kereskedők az év végi vásárlási szezonban bonyolítják le éves forgalmuk kb. 40 százalékát. Magyarországon először 2013. november 29-én tartották meg a kiskereskedelemben a Black Friday nevű akciót, amelyen átlagon felüli árkedvezményeket kínáltak a vásárlóknak.

Roham az üzletekben

Az USA-ban nem hivatalos ünnep, de sokan szabadnapot vesznek ki erre a napra. Az amerikai nagyvárosokban a leértékeléssel nyitó üzletek előtt hosszú sorok állnak, amikor bejutnak, a vevők lerohanják a boltot. Az áruházakban ekkor már elkészítik a karácsonyi dekorációt.

Nyitáskor a kereskedők alacsony árakkal és kedvezményekkel igyekeznek a tömegeket a boltjaikba vonzani. Az év egyik legnagyobb forgalmát bonyolító nap mind a vevők számát, mind a bevételt tekintve.

Nálunk inkább az internetes kereskedelemben jelenik meg a vásárlási láz. Legkeresettebbek az elektronikai cikkek, a játékok, háztartási gépek, ruhák.

Ne vásárolj semmit! nap

A Ne Vásárolj Semmit! nap jelképes tiltakozás a túlfogyasztás és a reklámnak a mindennapi életünkre gyakorolt hatása ellen. A napot 1992-ben kezdeményezte a kanadai Ted Dave, aki a reklámszakmában dolgozott. Ezáltal akart tiltakozni a reklámok szüntelen túlfogyasztásra való ösztönzése ellen.

Azóta hatvan ország vette át a Ne vásárolj semmit! napot, amit november utolsó péntekén (vagyis Fekete pénteken) rendeznek. Magyarországon először 2004-ben tartották. Az egy napos fogyasztói böjt napján felhívják a figyelmet a tudatos vásárlás és a mértéktartó fogyasztás fontosságára.

„Nincsen az rendjén, hogy fogyasztási szokásainkkal környezeti és társadalmi problémákat generálunk. Mint ahogy az sem, hogy a vásárlás és egyes tárgyak kedvéért hajlandóak vagyunk még el is adósodni, miközben ha őszintén magunkba nézünk, nélkülük is boldogan elélhetnénk.”

A Magyar Természetvédők Szövetsége ezen a napon arra kéri az embereket, hogy egyáltalán ne vásároljanak.

„Az életben sok örömforrás van még, a boldogságot nem a boltokban árulják.”

Mit tehetünk?

Sokat segítene a családi költségvetésnek, ha hetente tartanánk egy „ma semmit sem veszek” napot. Ilyenkor kimarad a büfében, gyorsétteremben étkezés, a boltba menés, az online rendelés. Helyette lehet együtt főzni (vagy előző nap), uzsonnát csomagolni.

Ez nem arról szól, hogy a szükséges dolgokat ne vegyük meg, inkább az üzletek elkerülésére és a felesleges dolgok felhalmozására vonatkozik. 

Néhány tipp: vásárolj tartósat, javíthatót; menj piacra; ha lehet, válassz használt terméket; kölcsönözz könyvet a könyvtárból; rendezz garázsvásárt/csereberét a fölösleges holmikból; tárgyak helyett inkább ajándékozz szolgáltatást/ élményt (pl. belépőjegy, bérlet színházba, koncertre, játszóházba, stb.) vagy kézzel készített portékát. Ne dőlj be minden „akcióknak”!

Hasznos spórolási tippjeink

Használjuk az időnket valami másra! Pl. Séta egy kedvelt helyünkön, meseolvasás, filmnézés, társasjáték, forró fürdő, sütisütés vagy a régen tervezett könyvek elolvasása.

A Tudatos vásárló 12 pontja a Black Friday-re és az ünnepi ajándékok beszerzése előtt is jól jön:

1. A pénzed szavazat
Te döntöd el, mit és kit támogatsz. Nem kell támogatnod a kizsákmányolást, a gyermekmunkát, környezetszennyezést, a káros és felesleges dolgok tömeges gyártását.

2. A kevesebb több!
A mennyiség helyett a minőségre figyelj! Kevesebb vásárlás, kevesebb fűtés és hűtés, kevesebb autózás, kevesebb utazás – és fellélegzik a természet.

3. Írj listát!
Vásárlás előtt írd össze, mire van szükséged. A nagy üzletek profi módszerekkel csábítanak felesleges pénzköltésre. Ne hagyatkozz ‘polctrükkökre’.

4. Helyben, helyit
Vásárolj közvetlenül a gazdától, piacon vagy helyi kisboltban. Kutasd fel a jó helyeket. Támogasd a helyi termelőket, kisiparosokat, gyártókat. Válaszd a szezonális élelmiszert.

5. Mondj nemet a csomagolásra!
Vigyél magaddal táskát/szatyrot, ne fogadj el zacskót. Válaszd a csomagolásmentes vagy fenntarthatóan csomagolt árut, a visszaváltható, illetve újrahasznosított csomagolást.

6. Egyél klímabarát módon!
A hús és tejtermékek lényegesen jobban terhelik bolygónkat a növényi élelmiszereknél. Egyél több zöldséget, kevesebb húst, iktass be hetente vegán napokat!

7. Láss tisztán!
Tanuld meg, hogyan hatnak a reklámok. Ne dőlj be a vonzó külsőnek, láss át a szitán, ha túlfogyasztásra ösztönöznek. Így tudsz majd tényleg ellenállni.

8. Olvasd el a címkét!
Keresd a fenntartható és etikus termékeket tanúsító címkéket. Ne tévesszen meg a zöld szín és a sok kamu logó. Csak a hiteles minősítéseknek higgy, hogy tudd, mit vásárolsz.

9. Erőszakmentes jólét
Válassz olyan termékeket, amelyeket állatkínzás nélkül tesztelnek, amelyeket természetes élőhelyeik károsítása nélkül készítenek el.

10. Használd, amíg bírja!
Kerüld az eldobható dolgokat, ezek tömeges előállítása és kidobása energiapazarlással és környezetszennyezéssel jár. Vegyél használtat, ha elromlott, javíttasd.

11. Nem mindegy!
Ha nincs is tökéletes megoldás, keresd mindig a jobbat. Jelezd a cégeknek: fontos a fenntartható és etikus működés. Ha többen mondjuk, komolyan veszik.

12. Közösen könnyebb
Sose gondold, hogy céljaiddal egyedül vagy! Csatlakozz kihívásainkhoz, tagságunkhoz, zöldülő közösségekhez, mert együtt, kis lépésekkel nagyot tudunk változtatni.

Halász Kinga
- Budapestimami -

Felhasznált forrás: tudatosvasarlo.hu

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Pöttyös Panni alkotói pályázat

Pöttyös Panni alkotói pályázat

Pályázat típusa: alkotói pályázat óvodsoknak és kisiskolásoknak Beküldési határidő: 2023. április 23.
"Ez a gyerek egyszerűen csak épp kamasz, elindult a nővé cseperedés rögös útján" - egy nem kitűnő bizonyítvány margójára

"Ez a gyerek épp csak kamasz, elindult a nővé cseperedés rögös útján" - egy nem kitűnő bizonyítvány margójára

Esik a havaseső és fagyos szél csípi arcom a délutáni szürkületben, mikor várom a villamost egy hosszú és megterhelő januári munkanap után.Annyira elfáradtam ma, csak bámulni szeretnék ki az ablakon, és nézni, ahogy a város elhalad mellettem.Éppen csak lehuppanok az ülésre, mikor két korombeli nő foglal helyet előttem.
Szeleburdi gyerekek cinkos anyái - avagy szülők, akik titokban színeznek

Szeleburdi gyerekek cinkos anyái - avagy szülők, akik titokban színeznek

Szeptembertől a gyerekeink házi feladata okozza az egyik legnagyobb stresszforrást a családokban. Bár ugye a legtöbb szakember már nyíltan hangoztatja: "az otthoni házi feladat rossz hatással van a gyerek és a szülő kapcsolatára", még sincs ilyen irányú változás a rendszerben.
Életmódváltás 10 egyszerű lépésben

Életmódváltás 10 egyszerű lépésben

Ha január, akkor sokak fogadalmában az életmódváltás szerepel. Hogy egészségesebben fognak táplálkozni, esetleg bevezetik a rendszeres testmozgást az életükbe. Ehhez szeretnék nektek segítséget nyújtani 10 egyszerű lépésben.

Partnereink

Ugrás az oldal tetejére