A legnagyobb vásárlási időszak minden évben a Black Friday-hez köthető. Maga a Fekete Péntek idén november 29-re esik, de már jóideje Black Friday hetekről beszélünk. Ez már a karácsonyi ajándékvásárlás.
Idén már május 25-én eljött a túllövés napja, a kínai webáruházak napi 88 Boeing 777-essel küldik szét a világba a megrendelt csomagokat, érdemes lenne visszavenni a vásárlási lázból saját magunk és klímánk védelmében is. Idén egy másik akciózás is megjelent ebben az időszakban, tovább gerjesztve a sokszor szükségtelen dolgok beszerzését.
Bár november vége még mindig kiemelkedő időszak a magyar e-kereskedelemben, és ilyenkor az eladások száma másfélszeresére nő egy átlagos naphoz képest, Magyarországon a vásárlók egyre kevésbé érdeklődnek a Black Friday leárazások iránt, ami talán annak is köszönhető, hogy túl hosszúra nyúlik az akciózás. A kereskedők egyre hosszabb időszakot hagynak rá, a legtöbb kereskedő idén is több hetes, akár több hónapos Black Friday-t is tart Magyarországon. Sőt, idén november 11-én berobbant Magyarországon a Szinglik világnapja is, amikor is több online kereskedő tartott napokig futó akciókat. Lehet, hogy ez az új Black Friday?
Akciós, mégsem feltétlenül olcsó – kereskedői trükkök, amikre érdemes figyelnünk
A Black Friday során a kereskedők számos trükköt alkalmaznak a fogyasztókban fellángoló vásárlási láz kihasználására. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) tapasztalatai szerint ezekkel a trükkökkel találkozhatunk tipikusan ebben az időszakban:
- a kereskedők sok esetben jelentős, akár 80-90 %-os kedvezményeket is hirdetnek, amelyek csak néhány vagy sokszor nem is elérhető termékekre vonatkoznak
- előfordul, hogy az akciókat „csaliként”, direkt alacsony készlettel rendelkező termékekre hirdetik meg
- a webáruházak sokszor sürgető üzeneteket alkalmaznak, a termékek népszerűségére utalva, ezzel pszichés nyomást gyakorolva a vásárlókra.
A körültekintő és megfontolt vásárlással jelentős megtakarítást lehet elérni, az akciókkal azonban csak akkor nyernek a fogyasztók, ha azok tisztességes keretek között zajlanak.
Több, mint „elég” eszköz van egy háztartásban
A Tudatos Vásárlók Egyesülete szerint alapesetben is érdemes körültekintően nekiállni a vásárlásnak, azaz mérlegelni, hogy tényleg szükség van-e az adott termékre. Egy kérdőív minimum figyelemre méltó eredményre jutott ezen a téren: a GreenDependent Intézet energia-felmérése szerint átlagosan kb. harmadával több gép van a háztartásokban, mint amennyit elsőre tippelnénk, azaz sokan nincsenek tisztában a berendezéseik számával és valószínűleg ezek összeadott fogyasztásával sem. Ebből az látszik, hogy “több, mint elég” eszköz van egy-egy háztartásban.
Vásárolni márpedig nem muszáj
A Tudatos Vásárlók Egyesülete azt javasolja, akármilyen vonzónak tűnik is egy Black Friday-akció, előtte mindenképp
- gondoljuk át, tényleg kell-e, akár aludjunk is rá egyet
- nézzünk körül otthon, nincs-e már a célnak megfelelő eszközünk
- esetleg a rokonságban olyan, ami erre alkalmas, de ők nem használják
- meg tudjuk-e venni használtan
- ha a vásárlás mellett döntünk, válasszunk szervízelhető konstrukciókat, márkákat
A kanadai Adbusters szervezet több évtizedre visszatekintő kezdeményezésének mintájára a Tudatos Vásárlók Egyesülete itthon is hagyományosan a Black Friday napjára hirdeti meg a Ne vásárolj semmit! napot, arra hívva fel a figyelmet, hogy ne vásároljunk felesleges termékeket, leegyszerűsítve: ne pazaroljunk.
Utóbbi különös hangsúlyt kap most a már említett energiaválság, az elszabaduló infláció megélhetési krízis miatt. Nem arról van szó, hogy ne vehetnénk vécépapírt, buszjegyet, ebédet, vagy hogy nem vehetnénk meg a vacsorának valót – az egy napos fogyasztói böjt kifejezetten a boltok tudatos elkerülésére vonatkozik: használjunk az időnket valami másra!
Persze a jelenlegi gazdasági helyzetben minden kedvezménynek örülnek a vásárlók, és ha valóban elromlott valami otthon, akkor érdemes lehet az év utolsó két hónapjában figyelni az ajánlatokat. A fenti trükkök elkerülésére érdemes megszívlelni néhány tanácsot:
- Nézzünk utána, hogy a leárazott termék ára valóban kedvezményes-e, beleszámítva az esetleges extra költségeket is, mint a kiszállítási díj! Ismerjük meg a kedvezmény biztosításának pontos feltételeit, nehogy a fizetésnél lepődjünk meg, amikor már alaposan beleéltük magunkat a vásárlásba.
- Használjunk ár-összehasonlító oldalakat – lehet máshol olcsóbban megkapjuk a terméket. A legtöbb helyen grafikon mutatja az elmúlt hónapok átlagárát egy-egy terméknek, meggyőződhetünk, mennyire akciós is a meghirdetett ár.
- Az akciós ár mellett ott kell lennie a régi árnak is. A korábbi ár pedig csak az lehet, ami az akció kezdete előtti 30 napos időszakban a legalacsonyabb ár volt. Tehát ha az előző harminc napban már egyszer akciót hirdettek a termékre vagy szolgáltatásra, akkor ahhoz a korábbi akciós árhoz képest kell engedményt tenni, és ez alapján kiírni a százalékot.
- Nézzünk utána, hogy korábbi vásárlók elégedettek-e a webáruházzal! Ha csak 5 csillagos értékeléseket látunk, gyanakodjon – lehet, hogy azokat mesterségesen generálták.
- Ellenőrizzük az áruházak elérhetőségének! Ezek hiánya jogszabályellenes!
- Szánjunk elegendő időt az Általános Szerződési Feltételek (ÁSZF) fontosabb részeinek megismerésére!
- Ha Magyarországról vagy az más uniós országból rendelünk, az internetes vásárlás esetén, néhány kivétellel, a termék átvételét követő 14 napon belül elállási jog illet meg, éljünk vele, ha kell.
- Ha problémánk akad a vásárlást követően, először a kereskedővel próbáljuk azt rendezni. A panasznak legyen nyoma írásban, ez feltétele minden további fogyasztóvédelmi eljárásnak.!
- Amennyiben bizonytalanok vagyunk a bolt megbízhatóságával kapcsolatban, érdemes felkeresni a jogsértést elkövető webáruházak adatbázisát.
A Tudatos Vásárlók Egyesülete további hasznos tippekkel és tanácsokkal segíti a fogyasztókat az év végi akcióözön időszakában.
További információkért keresse munkatársunkat a tve@tve.hu email címen.
Nyilatkozó: dr. Haraszti Anikó, fogyasztóvédelmi szakértő, +36-20-452-5965
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges