Jelenlegi hely

A képzelet varázslatos birodalmában - Mire jók a gyerekkönyvek?

Nem lehet elég korán kezdeni a mesékkel, könyvekkel való ismerkedést! Már a pocakban lévő picinek is mesélhetünk. Adunk néhány tippet, hogyan vezessük be az gyerekeket babakortól kisiskolás korig a könyvek varázslatos világába. 

1967 óta, április 2-án - Hans Christian Andersen dán meseíró születésnapján - tartják világszerte a Gyermekkönyvek nemzetközi napját. A Gyermekkönyvek Nemzetközi Tanácsa (IBBY) által szervezett ünnep célja, hogy a gyermekekhez közelebb vigyék az olvasást, a könyveket.

A mai digitalizált világunkban rendkívül jelentős szerepe van ennek a napnak. Azokkal a gyerekkel is meg kell ismertetnünk az olvasás gyönyörűségét, akiknek mindennapjait a számítógép, a tv, a tablet tölti ki. A mi felelősségünk, hogy rávezessük őket arra, hogy az olvasás, a könyvek egy óriási kincset jelentenek.

A könyvek egész életünk során segítő társaink lehetnek, hiszen nincs olyan helyzet az életben, melyhez egy jó könyv ne nyújtana segítséget. Fontos, hogy gyermekkorban találkozzon a gyermek a könyvvel, olvasással, hogy ez megalapozhassa későbbi életét is.

Kutatások bizonyítják, hogy a mesékkel, könyvekkel való ismerkedést, az olvasóvá nevelést nem lehet elég korán kezdeni. A gyermek egész szocializációját döntő mértékben meghatározza a könyvekhez való viszonya.

Akár már a pocakban lévő picinek is mesélhetünk, ez segíti, erősíti a kötődés kialakulását. A csecsemők már körülbelül 6 hónapos koruktól felfigyelnek a könyvekre, az azokból származó információkra.

A kicsik első könyveikre ugyan még játéktárgyként tekintenek, de fontos, hogy jelen legyen az életükben. Ilyen játékkönyvek a sípoló vagy pancsoló könyvek. A játékkönyv és a képeskönyv közötti sajátos átmenetet képezik a leporellók. Hiszen még lehet velük játszani, várat vagy kis barikádot építeni belőlük, de a színes képek már egyre jobban fel fogják kelteni a gyermek érdeklődését.

A kisgyermekek számár nagyon fontosak a mondókák, ritmusok. Gondoljunk csak bele, hogy szülőként hányszor jutott eszünkbe például egy mondókával megnyugtatni gyermekünket, aki többnyire fel is figyelt erre. A ritmussal a mondókával minden érzékszervét le tudjuk kötni a kicsinek.
2-3 éves korban, folyamatosan vezethetjük be a képeskönyveket, ahol még ugyan a szép, igényes illusztrációk dominálnak (melyek jól fejlesztik a vizuális észlelést), de a mesék szövegei szép lassan egyre növekedhetnek.

Óvodáskorban megismertethetjük a gyerekekkel az állatmeséket, kiscsoportban még a rövidebbek kötik le őket, de egyre jobban fejlődik majd a figyelmük. Fontos, hogy lassan a képek szoruljanak ki, vagy legalábbis nagymértékben csökkenjenek, így fejlődik a gyermekek fantáziája. Nagyobb óvodásokat már jobban foglalkoztatják a tündérmesék is.

Ebben a korban mindenképpen találkozzanak a népmesékkel a gyerekek. A népmeséken keresztül adjuk át ugyanis kultúránkat, hagyományainkat, jelképeinket.

A kisiskolásoknak, akik ismerkednek az olvasással, először mindig rövid kis meséket adjunk, hogy sikerélményük legyen. Később már kínálhatunk nekik őket érdeklő regényeket (lovas, kalózos, dinós stb.).  Először természetesen a nagyobb betűs, számukra könnyen olvasható könyvekből válaszunk.

Ha ügyesek voltunk és korábbi életét végig kísérték a gyermeknek a mesék és a könyvek, akkor biztos vagyok benne, hogy ő is igényelni fogja az olvasást, szeretni fogja a könyveket. Erre vonatkozóan is vannak kutatási eredmények, mely szerint nagyobb arányban lesz olvasó az a gyermek a későbbiekben, aki könyvekkel van körülvéve már kiskorától kezdve.

Ha valami miatt mégsem szeret olvasni a gyermekünk akkor annak oka van. Meg kell próbálni ezt kideríteni. Vagy olvasási nehézséggel küzd, vagy nem a számára megfelelő könyvet kínáltunk neki. Esetleg még megpróbálkozhatunk az együtt olvasással is. Összebújva akár mesélhetünk mi is neki, vagy játékosan bevonhatjuk őt. Például egy-egy szereplőt ő olvas, a másikat mi stb.

Fontos felhívni a figyelmet arra, hogy a szülőknek, nagyszülőknek, nevelőknek, tanároknak mekkora feladata, felelősége, hogy a kisgyermekekhez eljuttassák a meséket. A mesehallgatás elengedhetetlen a gyermek belső fejlődése számára, nélkülözhetetlen a kicsi egészséges személyiségfejlődése szempontjából.

Gazdagodik a szókincse, megtanul koncentrálni, odafigyelni. A mesék rávezetik arra, hogy minden problémás helyzetben van megoldás, ezáltal felkészül az életben később rá váró megpróbáltatásokra. Nem is beszélve a kötődés erősítéséről, mikor az ölünkbe ülve, a gyermeket ölelve olvashatunk neki.

Mi a Roland kiadónál, - mely 2011 óta foglalkozik elsősorban gyermekkönyvek kiadásával úgy gondoljuk, hogy akkor jó egy könyv, ha hat, ad, valamint segít. Minden könyvben él egy gondolat, amit át lehet adni, és a legjobb dolog segíteni a mesék által. Hiszen a könyv nemcsak arra jó, hogy formálhatja a gyermek gondolkodásmódját, de egy jól megválasztott könyv kulcs is lehet a gyermekünkhöz.

A szöveg hallgatása, vagy akár csak az illusztrációk nézegetése közben sok minden előjöhet a gyermekből (amiről esetleg a szülő nem is tud), tehát a könyv alkalmas sok téma megbeszélésére, átbeszélésére és kibeszélésére is, valamint érzelmek feldolgozására és érdeklődés felkeltésére bizonyos témák iránt. 

Kiadónknak több egyedülálló sorozata is megjelent már. Ilyen nem mindennapi sorozat a Nagy könyvem is, melynek kötetei az óvodás és kisiskolás gyermekeket célozzák meg. A sorozat egy-egy kötete olyan témákat, nehézségeket ölel fel és próbál a mesékkel segíteni, mely minden kisgyermekes család életében jelen vannak. Segítséget igyekszik nyújtani a hiszti, a motivációhiány leküzdéséhez, valamint próbálja bemutatni, és ezzel közelebb hozni az iskola és az óvoda világát.

Külön kötetek segítik a gyermekeket az érzelmekkel való viszonyuk kialakításában, és a pozitív gondolkodás mindennapjaikban való beépülésének megteremtésében. A legújabb kötet, mely 2019 májusában fog megjelenni, az egészségtudatos magatartás kialakításához próbál meg segítséget nyújtani mind a gyerekek, mind a szüleik számára a meséken keresztűl.

Kívánjuk, hogy „Szárnyaljatok velünk a képzelet varázslatos birodalmába!” 

Szerző: Sarkady-Filák Éva, gyermekkönyvtáros, a Roland kiadó munkatársa

- Budapestimami -

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

10 film tanárokról és diákokról

10 film inspiráló tanárokról

Válogatásunkban találtok drámát és vígjátékot, elitiskolában és "nehéz környéken" játszódó történeteket is. Közös bennük, hogy a főszereplők inspiráló tanárok, akik életre szóló mintát adnak tanítványaiknak.
Utam az iskolába – Filmajánló

Utam az iskolába – Filmajánló

Négy kiskamasz a világ négy pontján. Ami közös bennük, hogy örömmel járnak iskolába, akkor is, ha ez nagy nehézségekkel és veszéllyel jár: elefántok elől menekülnek, lóháton mennek a hegyekben, folyón kelnek át, kilométereket gyalogolnak. Lenyűgöző dokumentumfilm, egyben tanmese iskolásoknak.
Minden, amit tudnod kell a szétnyílt hasizomról

Minden, amit tudnod kell a szétnyílt hasizomról

Ez a probléma férfiaknál és nőknél egyaránt előfordulhat, sőt csecsemőknél is kialakulhat, mégis legtöbbször a várandóssággal kapcsolatban találkozunk vele. A terhes kismamák esetén általában már a második trimeszterben elindul a hasfal „szétnyílása”. Kezelésével kapcsolatban erősen megoszlanak a vélemények. A magánklinikák gyakran műtétet javasolnak, de nem biztos, hogy minden esetben indokolt – hívta fel a figyelmet Karóczi Csilla a Sherlock Rehab gyógytornásza, manuálterapeutája.
Oké, de hogyaaan? - 5 tipp, hogy hogyan romantikázzunk a családi vakáción

Oké, de hogyaaan? - 5 tipp, hogy hogyan romantikázzunk a családi vakáción

Vajon hogyan lehet a romantikát belecsempészni egy családi vakációba? Milyen praktikákat lehet bevetni annak érdekében, hogy az együtt töltött időben sem feledkezzünk meg egymásról? Azt gondolom könnyedén, csak egy kicsit tervezzünk előre. Hoztam 5 tippet, melyet ti is bevethettek akár azonnal. – Ihász Anita párkapcsolati tréner írása.

Partnereink

Ugrás az oldal tetejére